center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Pénzintézeti lecke
„Szép és szeret”. Sudár Valér, www.prherald.hu, 2007. április 24.

Az alábbi történet nem a fantázia műve. Ezért, ha valaki önmagára ismer, az sem véletlen. A HELYSZÍN: Magyarország egyik multinacionális pénzintézete. AZ IDŐPONT: a 21. század első évei. A SZEREPLŐK: Fényes Alajos vezérigazgató helyettes, Széles Mária osztályvezető, Harczos Botond elnök-vezérigazgató, továbbá csoportvezetők, beosztottak. A TÖRTÉNET LÉNYEGE: valóban az élet a legjobb iskola.

Megboldogult diákként kerültem a Céghez mint telemarketer, örültem, hogy pénzt kereshetek. Az interjú Széles Máriánál kellemes hangulatban zajlott, bár – amit kissé furcsállottam – sem a munkáról, sem a szervezetről nem sikerült túl sokat megtudnom. Pedig kérdezősködtem, de csak kitérő válaszokat kaptam. Annyi mindenesetre kiderült, hogy itt bankbiztosításokat értékesítenek. Bölcsész lévén nem igazán tudtam elképzelni azt, hogy biztosítást miként lehet a banknak eladni, de sebaj – gondoltam – menet közben úgyis minden kiderül. Így is történt.

Az alábbi játékszabályokhoz tarthattam magam. Hétköznap a hölgyek csak és kizárólag szoknyában járhattak, a férfiak öltönyben és nyakkendőben. A lényeg nem az üzletszerű megjelenés volt, ami egy pénzintézetnél természetes, hanem a szoknya és a nyakkendő. Ezért a női beosztottak különféle hosszúságú, szabású és anyagú aljakban jelentek meg, melyek a szivárvány minden színében pompáztak, de ami ennél is rosszabb, néhány férfi dolgozóról kiderült különös vonzódása az élénk színű ruházathoz.

A másik fontos szabály, hogy folyamatosan mosolyogni kellett. Nem lehetett komoly, gondolkodó, vagy egyszerűen csak derűs arccal megjelenni, a mosoly ugyanolyan fontos kellékévé vált a napi munkavégzésnek, mint a telefon vagy a számítógép. Hétfőtől csütörtökig a dolgozók cifra ruhákban, megkövült vigyorral az ábrázatukon végezték el feladataikat. Péntekre változott a helyzet. Elmaradtak a szoknyácskák, a dúsan mintázott nyakkendők és elemi erővel tört rám a felismerés: egy nő nadrágban is milyen elegáns lehet.

A munkanapok drillel kezdődtek: a csoportvezetők kikérdezték a beosztottakat, valóban tudják-e mit kell adott esetben az ügyfélnek mondani. Arra a következtetésre jutottam, hogy itt nem elegendő megfelelni – első körben – a felvételi beszélgetésen, majd a vizsgán, ahol számot adtunk a termékek pontos ismeretéről.

Nem, a Pénzintézet napról napra bizonyosságot akar arról, hogy egy éjszaka vagy hétvége alatt senki nem felejtett. Azt hiszem, hogy Harczos Botond és Fényes Alajos számára mind a mai napig megfejthetetlen rejtély maradt az, hogy vajon miért nem nőtt ugrásszerűen az eladás. Nem értették, hogy mi hiányzik. Ők mindent elkövettek a sikerért: a dolgozók „elegánsak”, mosolyognak, álmukból felverve is kívülről fújják az összes termékjellemzőt, motiváltak, hiszen a heti értékelésen a három legjobban teljesítő munkatárs egy-egy csokoládét kap. Tréninget is szerveztek. Na jó, nem sikerült éppen profi módon végrehajtani, mert a tréner még mindig annyira dél-amerikai utazásának hatása alatt állt, hogy többet mesélt az élményeiről, mint az értékesítési technikákról, de a szándék a fontos. Sőt, még közös szabadidőprogramot is szerveztek hétvégére, amit csak azért kellett pénteken lefújni, mert Széles Mária hirtelen ötlettől vezérelve inkább egy mediterrán üdülőhelyet választott, mintegy last minute rövidre zárva a helyzetet.

Hetente tiszteletét tette körünkben Fényes Alajos, minden alkalommal felhívta figyelmünket arra, hogy rajtunk a Cég szeme, úgyhogy csak ügyesen. Fodor szerette a saját hangját, a humorát, amivel a beosztottakat sem kímélte, majd bezsebelte a kötelező mosolyokat, szeretett minket is, és ezt minden alkalommal verbális formában tudatta velünk. De mindenekfelett önnön termetes személyiségét szerette, és ez sugárzott belőle.

A cég filozófiája Fényes Alajos megfogalmazásában így hangzott: „Szeretetet adni, hiszen a mi szakmánk a szeretetet. Szépek vagyunk és szeretünk.” Megjegyzem, hogy sem a Máltai Szeretetszolgálattal, sem a Magyar Vöröskereszttel nem álltunk semmilyen üzleti- és egyéb kapcsolatban.

Elnéztem ezt a nárcisztikus Góliátot, és gyakran eltűnődtem: meg kellene köszönnöm neki azt az élményt, melyben nap, mint nap részesít. Még egyetlen szervezetnél sem éreztem úgy magam, mint itt a Vállalatnál. Reggelente olyan izgatottan készülődtem, mintha színházba indulnék, vagy inkább egy kabaréba, ahol egy „meglepetés” előadást nézhetek végig. Sejtem, hogy nevetséges lesz, de azt, hogy ma ki fog nekem parádézni, legfeljebb csak találgathatom. Évente két alkalommal a Részvénytársaság összes munkatársát beterelték egy erre a célra bérelt konferenciaközpontba, ahol – az egyébként nem haszontalan nap végén – megtekinthettük Fényes virtuóz produkcióját, cca. két óra harminc percben. A monológ kezdetén Széles Mária szigorúan összevonta szemöldökét és a következőt mondta: „Mindenki tapsoljon ám! Kötelező.” Már biztos voltam abban, hogy itt csak a gondolkodás, a párbeszéd, a visszacsatolás, a jó munkahelyi légkör nem kötelező. Sőt, tilos.

Belső pr? Tudták ők azt nagyon jól, hogy kell, szükséges egy szervezet működéséhez. Kísérleteztek is valami „ilyennel”, csak valahogy mindig rosszul sült el. Hát igen, nehéz az élete annak, aki emberekkel dolgozik!

Hogy mi van most a Céggel? Ki-ki járjon utána!

Sudár Valér

Pénzintézeti lecke. „Szép és szeret”. Sudár Valér, www.prherald.hu, 2007. április 24.